גופאני - יוגה ופילאטיס בגבעתיים, רמז 17. טלפון : 054-3211301 כתובת מייל : ambodyou@gmail.com

  • Wix Facebook page

​© Copyright 2023 Pilates Studio. No animals were harmed in the making.

הווסת הנשית - מהות, התנהגות, תרגול

התנהגות ותרגול בזמן הווסת

מאמר המבוסס על סדנה שנערכה בגופאני בפברואר 2015

 

אחת לחודש כל אישה בשנות פוריותה חווה 2-6 ימי ווסת (במצב תקין), כך שבכל רגע נתון כ-25% מהנשים בעולם נמצאות בווסת. נראה שקיים פער בין הדומיננטיות של הווסת בחיי החברה לבין היחס שהנושא הזה מקבל. הנטייה הרווחת היא להעלים את הנושא מהשיח הציבורי ואף לנסות לעשות כן במציאות הפיזית-קונקרטית של האישה, על ידי שימוש באמצעים שנועדו להעלים את הווסת באופן חלקי או מלא.

 שלט טיפוסי בכניסה למקדש בהודו

 

אלו אכן ימים שמתרחשת בהם סוג של דרמה. אנחנו מדממות. הרבה.  התנועה כלפי מטה הופכת להיות חזקה, ומהגוף נושר מה שלמעשה היה עד אז חלק ממנו. האם ניתן להעניק לדרמה הזו פרשנות עמוקה יותר מאשר הפרעה, או שיבוש של היומיום? האם קיימת התבוננות אחרת, נטולת שיפוטיות, אשר תחשוף בפנינו את המהות הטמונה בימים הללו, מהות ייחודית ויקרת ערך? מהי התבונה שקיימת בבסיסו של המנגנון הזה שנקרא "המחזור החודשי הנשי"?

להלן כמה מן המהויות של המחזור החודשי והווסת בפרט, אשר בכוחן לחשוף לפחות חלק מהייחודיות והכוחות שהוא אוצר בתוכו עבור נשים (והחברה כולה):

 

1. המחזור החודשי כאינדיקציה לבריאות

 

סדירות הווסת, משך ועוצמת הדימום, צבע הדם, סמיכותו – מעידים כולם על המצב הפנימי שלנו וברפואות הוליסטיות מעניקים חשיבות רבה לווסת, כאינדיקציה לבריאות ולאיזון גופני ונפשי. יש כאן למעשה מעבר מהתייחסות לווסת כאירוע הנפרד מההתרחשות הפנימית הגופנית והנפשית הכוללת, להבנה שהווסת הינה חלק בלתי נפרד מאותן התרחשויות, וככזו – יש לשים לב לשינויים הקטנים, לעקוב אחריהם ולהעניק מענה כשיש שיבוש כלשהוא. שינויים ושיבושים במחזור הווסת מתריעים על חוסר איזון ועל אפשרות למחלה בעתיד.

ווסת בריאה מווסתת את המקצבים והתנועות הפנימיות כפי שמפרט דר' רוברט סבובודה, רופא ומומחה לאיורוודה, הרפואה ההודית המסורתית :

"Healthy mensturation regularizes a woman's many flows and rhythms, returning her into proper alignment with Nature time and time again; unhealthy menustration however can be very dangerous".( Ayurveda for Women, p.70)

 

2. הווסת כניקוי וטיהור של הגוף מרעלים

 

איורוודה ותורות הוליסטיות אחרות רואות את הווסת כיתרון מיוחד שהטבע העניק לנשים – כאמצעי רב עוצמה ויעילות לניקוי גופן ותודעתן על בסיס חודשי. הגוף בימים אלה נפטר מפסולת שנצטברה בדם במהלך החודש.

רוברט סבובודה מציין שההזדמנות הזו, השמורה לנשים בלבד, לנקות את דמן אחת לחודש היא כנראה אחת הסיבות לכך שנשים חיות זמן רב יותר מגברים. הוא גם מסביר את הצורך הזה בניקוי חודשי במונחים הישרדותיים בכך שלמעשה הטבע מעניק לנשים את "שירות" הניקוי החודשי הזה על מנת שהצאצאים שלנו יהיו בריאים יותר. "הטבע אינו רוצה שתיכנסי להריון בכל חודש, או שתיכנסי בכלל להריון. אבל הוא כן מבקש שהגוף והתודעה ישארו בקשר עם שורשיהם, עם הכוח היצירתי ששוכן באופן טבעי בכל אישה." (פירוש חופשי ע"ג, מתוך Ayurveda for Women, עמ' 31)

 

3. חיבור לגוף ולעצמנו

 

קשה שלא להבחין בגוף בימי הווסת, גם אם אנו משתמשות בטמפונים שמשאירים את הדם בפנים, אורזים ותוחמים אותו, הווסת עדיין מחייבת אותנו להתייחס לגוף שלנו. כך שגם אם אנו מנותקות מהגוף שלנו במהלך החודש כולו, הימים הללו מכריחים אותנו להיות איתו, להקשיב לצרכים העולים, לתחושות המתחלפות. ככל שנעריך את האפשרות הזו "לשמוע" את הגוף בעוצמה גבוהה, ונוותר על הניסיונות להדחיק, להשתיק את רחשיו, יותר ויותר מידע ייחשף בפנינו על גופנו ועל עצמנו.

 

4. הווסת כהזדמנות לעיבוד מעמיק של תכנים השוכנים בעומק נפשנו (וגופנו)

 

לימי הווסת איכות נפשית מיוחדת – אנו רגישות יותר, כמו חשופות יותר למה שקורה סביבנו, תחושה שהכל נוגע בנו, מעורר ומערב אותנו רגשית. דימוי מוצלח לתאר את ההתקרבות הזו אל הגוף ואל העצמי בימי הווסת הוא שאלו ימים בהם הוילון בין הלא מודע למודע הופך לדק ושקוף יותר, כך שמתאפשר חיבור, שאינו תמיד פשוט וקל, למעמקי העצמי, לקשיים, למכאובים ובמקביל גם לאינטליגנציה רגשית יקרת ערך.

ניתן אולי להסביר את החיבור הזה למעמקים כתוצאה של התנועה האנרגטית החזקה מטה שהופכת דומיננטית בימים האלה, תנועה המושכת גם את התודעה מטה, לאזור הבטן התחתונה, האגן והרחם – בו שוכנים רגשות עמוקים, אינטואיציות וידע לא מודע.

הקשיים והרגישויות שעולים בזמן הווסת, אינם חדשים, אלה קשיים שמעסיקים אותנו במהלך החודש כולו – הווסת רק מנגישה לנו אותם, ומאפשרת לנו לעבור איתם תהליך של עיבוד ושחרור, תהליך אשר במרבית הפעמים אינו דורש הרבה מעבר להקשבה ונשימה, והענקת מקום למה שהגוף שלנו יודע לעשות לבד. היקשרויות רגשיות, פחדים, תשוקות – הווסת היא הזדמנות להיפרד מדברים שאין לנו בהם עוד צורך. שוב – אין צורך לעשות או להבין דבר, אלא רק להתמסר לתהליך (בהמשך קצת על איך מתמסרות:)

 

5. חיבור אל הטבע ואל מקורות הכוח של עצמיותנו הנשית

 

נפתח בציטוט הנפלא הזה: 

"The universe sings and dances to many rhythms – the long, slow wearing down of mountains; the steady march of the seasons; the staccato alternation of day and night; the wheeling of the sun, the advance and retreat of the moon. To live in a woman's body, especially, is to share in this flux and flow of the cosmos because a woman's awareness is constantly drawn to the natural pattern of fertility reflected in her own menstrual cycle." (Nawa Yogini Tantra/Bihar, p.31)

 

הטבע כולו ובני אדם בו מאופיינים במחזוריות; יום ולילה, עונות השנה, תהליכים פנימיים של עיכול, נשימה, לידה ומוות – מחזור הווסת הנו חלק מאותו טבע מחזורי של היקום והוא מקביל  למחזור הירח [1]. כך, ההקשבה למחזור הווסת, המודעות אליו וההימצאות איתו מחברת אותנו למקצב שהוא הרבה יותר רחב מהקיום הפרטי שלנו ומעניקה לנו ערוץ נוסף ועוצמתי דרכו אנו יכולות להתחבר למודעות רחבה יותר, לתבונה השוכנת בבסיס היקום כולו, זו שמסנכרנת ודואגת לזרימה ההרמונית של הדברים, ולמעשה לכוחות קדומים ורבי עוצמה של טבענו הנשי, על התבונה שטמונה בהם.

תרבויות עתיקות[2] הכירו בחשיבות של הווסת ובכך שהאישה בזמן הווסת מתחברת לכוחות וידע רבי עוצמה. החיבור לתנועה החזקה מטה מאפשר למעשה חיבור מחודש לאמא אדמה, הרחם ממנו נולדנו כולנו. על ידי חידוש הקשר הזה, האישה מפעילה מחדש את היכולת שלה לקבל כוח ואנרגיה מהאדמה במהלך החודש כולו.

 

איך כדאי להתנהל בזמן הווסת?

 

חוויית הווסת שונה מאוד בין אישה לאישה, ולפיכך העיקרון החשוב ביותר להתנהלות בזמן הווסת הוא הקשבה. למרות השונות הרבה, ישנם כמה עקרונות התנהלות שנכונים עבור כל אישה, המעודדים ומסייעים לה להיות בהקשבה ולקדם תהליך ווסת בריא ושלם:

 

מנוחה. על מנת לאפשר לזרימה להיות מלאה ושלמה כדאי בימים של הדימום הכבד לדחות משימות ופעילויות ולקחת כמה שיותר זמן לעשייה נינוחה יותר ולמנוחה. אם פעילות, אז פעילות רגועה, שלא מערבת המוניות, לחצים וצורך בתפקוד על. פעילות שתאפשר לך עדיין להיות עם עצמך. יתכן שנחוש בצורך לנוח עוד לפני תחילת הווסת, כשהתנועה מטה כבר מתחילה להתעורר אצל חלקנו.

"האוהל האדום"[3]– מונח המסמל את המרחב אליו היו פורשות הנשים בזמן הווסת. מרחב מוגן ונפרד שכזה היה נהוג בעבר בתרבויות רבות; מקום שקט ומבודד, בו הנשים שהו בימי הדימום הכבד, משוחררות ממטלותיהן ותפקידיהן היומיומיים. כך יכלו להקדיש את מלוא תשומת הלב לתהליך הניקוי והטיהור, להיות עם האיכויות המיוחדות הזמינות בימים הללו, לקבל תמיכה מנשים אחרות, לשוחח, לשתף, להתכונן ולהתכוונן לחודש החדש שמתחיל.

רבים סבורים כי ההיעלמות של המוסד הזה מהתרבות שלנו הולידה במקומו את ה-PMSׁׂׂ [4] ׁׂוהפרעות ווסתיות אחרות.

 

התכנסות. מן הטעמים שהוזכרו קודם – של פתיחה לאינטליגנציה רגשית רבת עוצמה, של אפשרויות לעיבוד של תכנים חשובים ועמוקים – יהיה מאוד יעיל בימים הללו להקשיב ביתר שאת לעצמנו, להיות עם הנשימה. כמו שסבובודה מנסח יפה:

"...flow along with your consciousness, wherever it seems to want to take you. Pay more attention to your body consciousness during the flow, opening yourself to any information it wishes to communicate to you about its needs and difficulties." (Ayurveda for Woman, p.57)

תרגילי נשימה יכולים לסייע למצוא שקט והקשבה לגוף. שאיפה רכה עד לבטן, תזמין הרגעה ותקדם תנועה ושחרור של האיברים הפנימיים. נשיפה פסיבית (כלומר – לא מאומצת, לא אקטיבית) תתמוך בתנועה הרגועה מטה.

 

תזונה. כדאי תזונה מרגיעה ומשקיטה – יותר אוכל מבושל, חם, מתובלן קלות. פחות מתוק, מלוח וכו'.

 

היגיינה. כדאי לבחור באמצעי היגיינה שתומכים בתנועה מטה ואינם משבשים אותה או פוגעים בגוף (כך גם לגבי אמצעי מניעה, אך זה לדיון אחר). כך שטמפונים מומלצים פחות מתחבושות כיוון שמייבשים את הנרתיק, עלולים להותיר בו סיבים ולגרום לזיהום ובנוסף מפריעים לזרימה החופשית מטה. פיתרון נוסף אשר גם מונע פגיעה בסביבה הוא הגביעוניות,  באנגלית – mooncup – כוסיות קטנות, רכות וגמישות מגומי טבעי המוחדרות לנרתיק ואוספות לתוכן את נוזל הווסת.

 

תרגול. תרגול קבוע במהלך החודש כולו משפיע רבות על מחזור הווסת ועל האופן בו נחווה את ימי הווסת בפרט : תרגול מקדם איזון נפשי, משקיט את מערכת העצבים ומאזן את הגוף מבחינה הורמונאלית. התנוחות מעסות ודוחסות את הבלוטות ההורמונליות ואת האיברים הפנימיים, מעודדות יציאה החוצה של דם ישן ומאפשרות לדם חדש להיכנס. הבלוטות ומערכת הרבייה כולה מתחזקות. כמו כן, תרגול שלם ומאוזן יחזק את האפאנה (apana) – התנועה האנרגטית מטה שאחראית למעשה על כל מה שכרוך בהוצאה ושחרור פיזי ונפשי.

בזמן הווסת חשוב לתרגל :

 

  • התנועתיות משחררת גודש והצטברויות ומשחררת כאב. עליה להיות מכוונת כך שתתמוך בתנועה מטה על ידי ריכוך של מפרקי הירך ופתיחת התנועה בהם, הנעה של האגן, הרבה נשימה. יש להימנע מעבודת שרירי בטן מאומצת, תנוחות הפוכות ופיתולים עמוקים, התנועתיות תהיה עדינה ואיטית ותנוחות בהן ניתן לשהות, לנוח ולנשום מתאימות יותר (פירוט בהמשך).

  • כיוון שהגוף כל כך דומיננטי ו"מדבר" כל כך הרבה בזמן הווסת, קל יותר להקשיב ולראות מה הוא צריך עכשיו : לשכב, לשבת, לכרוע, לנוע.

  • שימוש בנשימות, אנחות, קולות שיעזרו לכאב עצור להשתחרר וכדי להרגיע מבפנים.

  • חשובה הנשימה עד לבטן – כדי לשחרר החזקות מהסרעפת והבטן.

בימי הדימום הכבד כדאי להימנע מתרגולים קבוצתיים אינטנסיביים. על אף שהתנועתיות חשובה בימים האלה, בקבוצה קשה יותר להקשיב באופן מלא לעצמנו וכשמדובר בתרגול אינטנסיבי אין לנו את המרחב לתנועה האיטית והשקטה יותר שהגוף שלנו מבקש בימים הללו. עם זאת, חשוב לא לוותר על תנועתיות בימים אלה – היא יכולה לשנות מקצה לקצה את חוויית הווסת שלכן ולהקל משמעותית.

בימים בהם הדימום נחלש, ניתן לתרגל בקבוצה, אך עדיין להימנע מאיסופים, פיתולים ותנוחות הפוכות עד יומיים או שלושה לאחר סיום הווסת. 

להלן הצעה לתרגול בזמן הווסת, המתאים גם לימי הדימום הכבד (זוהי רק הצעה שנועדה לתת כיוונים והשראה, נסי בזמן התרגול להקשיב לגוף ולראות איזו תנועה הוא מבקש, מה נעים ומה פחות ונועי בהתאם)  

 

 

 

הערות שוליים

[1] טענה רווחת ומוסכמת למדי היא שכשהמחזור החודשי אינו משובש על ידי גלולות, תזונה לקויה או פעולות מזיקות אחרות הוא נשאר מתואם עם מחזורי הירח – כך שבירח מלא מתרחש ביוץ ובירח ריק מתרחשת הווסת. העובדה שמרביתנו חשופות פחות היום לאור הירח, משפיעה אף היא על השפעתו ומקטינה אותה.

 

[2] מתוך "יוגה של האישה" : בתרבויות פרו נשיות נחשבה תקופת הווסת לזמן בעל ערך רב לחיפוש אמת פנימית ולחידוש עצמי. בתרבויות רבות הדם עצמו נחשב בעל כוחות עצומים, במיוחד הדם הראשון שבישר את המעבר של הנערה לנשיות.

 

[3] השם עצמו לקוח מתוך רומן הסטורי של הסופרת אניטה דיאמנט השואב השראה מסיפור חייה של דינה ביתו של יעקב.

 

[4] תסמונת קדם ווסתית – שם כולל למגוון רחב של תסמינים גופניים ופסיכולוגיים המופיעים סביב הווסת. 

 

מקורות :

  • בובי קלנל (2007), יוגה של האישה, הוצאת פוקוס

  • Dr. Robert E. Svoboda (2000), Ayurveda For Women, Healing Arts Press, Rochester, Vermont

  • Swami Muktananda (1977), Nawa Yogini Tantra, (2nd ed.), Yoga Publications Trust, Munger, Bihar, India

  • Diana Fabianova's film, The Moon Inside You, 2009, France

  • Emma Belnaves, (2010),Yoga For women: www.shadowyoga.com/files/yogaforwomenarticle.pdf

 

 

 

 

 

Please reload

פוסטים נבחרים ואירועים קרובים

התש"פ? ברכה ומנחה

1/8
Please reload

פוסטים ואירועים נוספים
Please reload

Archive